Invloed van film op de ontwikkeling van kinderen

Invloed van film op de ontwikkeling van kinderen

Door Babysits
15 minuten leestijd

Het onderstaande artikel is een door experts ondersteund onderzoek naar hoe films de ontwikkeling van kinderen op een negatieve of positieve manier beïnvloeden en hoe films in het algemeen het perspectief van kinderen kunnen beïnvloeden.

Als het gaat om kinderen en media, wordt er veel gesproken over de schermtijd in het algemeen en hoe dit een negatief effect kan hebben op kinderen. Sociale media wordt vaak benadrukt als een probleem waarvoor je moet oppassen, maar een andere grote bron van schermtijd voor kinderen die in het algemeen aan sociale media voorafgaat, is de film! Het is heel normaal in de huidige samenleving dat kinderen vanaf jonge leeftijd films gaan kijken van de avonturen van hun favoriete prinsessen en helden.

We moeten echter oppassen voor de impact van film op kinderen. Hoe kunnen films het perspectief van kinderen beïnvloeden en hen op ontwikkelingsniveau beïnvloeden?

Wij wilden dit tot op de bodem uitzoeken om onze community te informeren over welke films hun kinderen mogelijk kijken en hoe dit van invloed zou kunnen zijn op hun ontwikkeling. Dus hebben we ons verdiept in enkele academische studies en hebben we contact opgenomen met experts in het veld voor hun input.

Ga voor meer informatie naar de meest relevante sectie:

Zijn alle (kinder)films geschikt voor kinderen?
Hoe beïnvloeden films kinderen; Een mening van een expert
Academisch onderzoek naar de invloed van films op kinderen
Conclusie en inzicht


Zijn alle (kinder)films geschikt voor kinderen?

Je denkt misschien: "Waarom doet dit ertoe, zolang ik mijn kind alleen maar geanimeerde kinderfilms laat kijken, dan is dat prima, toch? Bijvoorbeeld, elke geanimeerde Disney-film heeft alleen maar positieve thema's die mijn kind kunnen helpen groeien en hem of haar op een positieve manier kan laten ontwikkelen."

Dit is echter niet altijd het geval. Bekijk bijvoorbeeld 101 Dalmatiërs (de geanimeerde versie uit 1961).

via Tumblr

Briljante film, met een score van 98% door critici op Rotten Tomatoes. Het is een vrij eenvoudig avontuur, gericht op het redden van 15 Dalmatiërs, waar aan het eind van de dag alle puppy's (plus 86 extra puppy's) worden gered en nog lang en gelukkig leven (excuses voor spoilers!)

Er zijn echter minder zichtbare thema's of impliciete thema's die deze Disney-film minder geschikt zouden kunnen maken. Bijvoorbeeld, vanuit de denkwijze van een kind, kan een gekke, sociopathische dame die honderden puppy's wil villen om een bontjas van te maken, nogal beangstigend zijn.

Daarnaast bevat de film ook verschillende personages die roken of alcohol drinken. Bijvoorbeeld, Cruella die een langgerekte sigaret rookt en haar handlangers die wijn drinken uit een fles, zijn zeker geen voorbeelden van gedrag dat we graag zouden willen dat onze kinderen volgen. Met dat in gedachten wordt zelfs Roger, een van de hoofdrolspelers en meer geschikt om een rolmodel te zijn voor kinderen, wordt in de hele film vaak met een pijp gezien.

via Giphy

Hoewel dit misschien beter past bij de periode dat de film is uitgebracht - de jaren zestig - kan het mogelijk een negatieve invloed hebben op de manier waarop een kind de film in zich opneemt.

Aan de andere kant hebben 101 Dalmatiërs zeker thema's die een zeer positieve impact kunnen hebben op kinderen en hoe zij de wereld om hen heen waarnemen. Het laat bijvoorbeeld de positieve waarden van teamwerk zien en hoe de honden doorzetten en samenwerken om de puppy's te redden.

Check de video hieronder om andere voorbeelden van kinderfilms te zien die zowel positief als negatief gedrag vertonen.

Maar wat betekent dit eigenlijk? En wat zijn de mogelijke positieve en/of negatieve effecten van film? Zullen kinderen de positieve dingen uit de film halen, zoals de puppy’s, de mensen en de manier waarop zij samenwerken en een succes behalen? OF zullen ze kijken naar meerdere karakters die roken en denken .. "Hmm misschien is het roken van een pijp of sigaret (of het drinken van wijn uit de fles) een normaal iets dat volwassenen doen."


Hoe beïnvloeden films kinderen; Een mening van een expert

Om een deskundig idee te krijgen van wat er in de geest van kinderen gebeurt wanneer ze een film kijken, waarom het belangrijk is en hoe dit hun ontwikkeling kan beïnvloeden, hebben we een interview gehad met een expert op dit gebied.

We kwamen in contact met Jennifer Harriger, een PhD in ontwikkelingspsychologie die uiterlijk-gerelateerde thema's in animatiefilms voor kinderen heeft gestudeerd en hier meerdere onderzoeken naar heeft gedaan. Ze gaf ons een waardevol inzicht in hoe kinderen door films kunnen worden beïnvloed!

Wat is de grootste manier waarop films een positieve en/of negatieve invloed kunnen hebben op kinderen?

Jennifer: Films bieden kinderen vaak een kader om de wereld om hen heen te begrijpen. Vaak zijn de berichten subtiel, maar ze zijn ook doordringend. Kinderen leren dat het goede zegeviert boven het slechte, wat het betekent om man of vrouw te zijn, dat mooie mensen typisch 'goed' en 'aardig' zijn, en dat geweld vaak 'noodzakelijk' is om een ​​doel te bereiken.

En hoe zou je zeggen dat het type impact van films op kinderen verschilt per leeftijd?

Jennifer: Tegen de leeftijd van 3 jaar kunnen kinderen berichten van volwassen media opnemen. In feite bleek uit onderzoek dat een groot percentage van de kinderen in de voorschoolse leeftijd was blootgesteld aan films met PG-13- of R-classificatie. Kinderen leren van media en hun overtuigingen en waardesystemen worden gedeeltelijk gevormd door de media. Jongere kinderen hebben het echter moeilijker om realiteit van fantasie te scheiden, en ze hebben vaak moeite om onderscheid te maken tussen de reguliere programmering en advertenties.

Hoe verschilt het perspectief van een kind met betrekking tot de manier waarop ze een film in zich opnemen van dat van een volwassene?

Jennifer: Kinderen hebben het moeilijker om de werkelijkheid van fantasie te onderscheiden en ze missen ook de vaardigheden die nodig zijn om de berichten die hen via de media worden aangeboden kritisch te evalueren. Maar om eerlijk te zijn, worstelen volwassenen ook om de berichten kritisch te evalueren.

Denk je dat kinderen sterk worden beïnvloed door de beelden die ze op het scherm bekijken?

Jennifer: Ja. Kinderen identificeren zich met de personages en willen hen nadoen. Vooral de personages die ze aantrekkelijk, zelfverzekerd en succesvol vinden. Ik denk dat ouders en andere volwassenen gesprekken met kinderen kunnen vergemakkelijken om ervoor te zorgen dat ze leren hoe ze de berichten die ze van films ontvangen kritisch kunnen evalueren. Bijvoorbeeld; Hoe denk je dat dat kind voelde toen de andere personages zo gemeen waren om hem? Wat kun je doen om voor hem op te komen? Wat vond je van hoe de prinses eruit zag? Is dat hoe de meeste mensen eruit zien? Is onze waarde gebaseerd op hoe we eruit zien? Moeten we wapens gebruiken of mensen pijn doen als we boos op hen zijn?).

Stel je voor dat je naar een bekende kinderfilm hebt gekeken: welke dingen zouden de ontwikkeling van de kinderen mogelijk kunnen beïnvloeden en hoe kan dit hun psychologisch toekomstperspectief beïnvloeden?

Jennifer: Ik denk niet dat een film een ​​grote impact zal hebben op de ontwikkeling van een kind. In plaats daarvan denk ik dat het een cumulatief effect is van veel berichten uit veel bronnen (inclusief films) die een kind en zijn of haar perspectief beïnvloeden. Ik geloof echt dat films het potentieel hebben om de overtuiging van kinderen over aantrekkelijkheid, genderrollen, geweld en succes te vormen.


Academisch onderzoek naar de invloed van films op kinderen

Om je meer inzicht te geven in kinderen en de impact van films, hebben we besloten het interview van Jennifer aan te vullen door relevante informatie uit eerder onderzoek te verzamelen en deze in eenvoudige bewoordingen samen te vatten. Zoals eerder besproken, kunnen films een grote impact hebben op kinderen. Hieronder zie je enkele van de positieve en negatieve effecten die worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

Klik op de knoppen hieronder voor meer informatie over de details en enkele van de onderzoeken die we hebben beoordeeld.

Positieve en negatieve effecten van films op kinderen

Negatieve effecten

**Negatieve impact van films op kinderen** Films voor peuters: zouden peuters tv moeten kijken? Volgens de American Academy of Pediatrics moet tv-kijken worden afgeraden voor kinderen jonger dan 48 maanden oud. Dit is gebaseerd op een paar factoren, namelijk: * Een gebrek aan wetenschappelijk bewijs dat mediagebruik educatieve of ontwikkelingsvoordelen heeft bij kinderen jonger dan 2 jaar. * Mediagebruik heeft mogelijk negatieve effecten op de gezondheid en ontwikkeling bij kinderen van 2 jaar en jonger. * Ouderlijk mediagebruik heeft mogelijk negatieve effecten op kinderen van deze leeftijd. (bron [American Academy of Pediatrics](https://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/1040?ijkey=bf00cbfe06bd8c9eab781de67cb1d78f440abfc4&keytype2=tf_ipsecsha){rel=nofollow target=_blank} ) **Wat zijn de negatieve effecten van media en tv op jonge kinderen?** Afhankelijk van de leeftijd van het kind kunnen de negatieve effecten van blootstelling aan media en tv verschillen. Dit komt omdat kinderen van verschillende leeftijden zich op verschillende niveaus van cognitieve ontwikkeling bevinden, bijvoorbeeld kinderen ouder dan 2 jaar en kinderen jonger dan 2 jaar bevinden zich op **verschillende niveaus van cognitieve ontwikkeling** en verwerken informatie anders. (bron [American Academy of Pediatrics](https://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/1040?ijkey=bf00cbfe06bd8c9eab781de67cb1d78f440abfc4&keytype2=tf_ipsecsha){rel=nofollow target=_blank}) Voor zeer jonge kinderen, zoals peuters die minder tijd hebben gehad om te leren en zich te ontwikkelen, kan het voor hen moeilijker zijn om de inhoud van films of televisie te begrijpen. Jonge kinderen hebben bijvoorbeeld moeite om onderscheid te maken tussen gebeurtenissen op een video en dezelfde informatie die door een levend persoon wordt gepresenteerd. (bronnen: [American Academy of Pediatrics](https://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/1040?ijkey=bf00cbfe06bd8c9eab781de67cb1d78f440abfc4&keytype2=tf_ipsecsha){rel=nofollow target=_blank}), [Televisie en zeer jonge kinderen](https://www.researchgate.net/profile/Tiffany_Pempek/publication/247752052_Television_and_Very_Young_Children/links/53dfe5000cf2aede4b4a07af.pdf){rel=nofollow target=_blank}) Als dit het geval is, kan het zeker **moeilijker** zijn om film te gebruiken als een educatief of ontwikkelingsinstrument. Er zijn zelfs onderzoeken die hebben uitgewezen dat **het kijken naar films en tv een negatief effect kan hebben op de taal** voor kinderen jonger dan 2 jaar. Een dergelijk [onderzoek](https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/article-abstract/570499){rel=nofollow target=_blank} , ontdekte dat **een verhoogd tv-gebruik** leidde tot een **negatieve impact op groei van de woordenschat van zuigelingen.** Volgens de AAP, dit en andere studies, is de groei van de vocabulaire van baby's direct gerelateerd aan de hoeveelheid tijd die ouders met hen praten, zwaar televisiegebruik in een huishouden kan de taalontwikkeling van een kind verstoren, simpelweg omdat ouders waarschijnlijk minder tijd besteden aan praten met de kind. (bron [American Academy of Pediatrics](https://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/1040?ijkey=bf00cbfe06bd8c9eab781de67cb1d78f440abfc4&keytype2=tf_ipsecsha){rel=nofollow target=_blank}) **Negatieve effecten op oudere kinderen** Onderzoekers van de Yale University School of Medicine, National Institutes of Health en het California Pacific Medical Center, hebben 173 kwantitatieve onderzoeken beoordeeld die de relatie tussen blootstelling van de media en zeven gezondheidsresultaten onderzoeken, waarvan de meeste betrekking hebben op films, televisie en muziek. **80% van de onderzoeken vonden een negatieve impact van deze media op de gezondheid van kinderen.** (bron [Media + Child and Adolescent Health: A Systematic Review](http://ipsdweb.ipsd.org/uploads/IPPC/CSM%20Media%20Health%20Report.pdf){rel=nofollow target=_blank}) Ze vonden sterk bewijs dat media en negatieve gezondheidsresultaten in verband met obesitas en tabaksgebruik met elkaar in verband bracht (meer dan **80% van de bijna 100 onderzoeken toonde een verband tussen mediablootstelling en tabaksgebruik of obesitas.**) Volgens andere studies die de AAP citeert, is mediagebruik geassocieerd met obesitas, slaapproblemen, agressief gedrag en aandachtsproblemen bij kleuters en schoolgaande kinderen. (bron [American Academy of Pediatrics](https://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/1040?ijkey=bf00cbfe06bd8c9eab781de67cb1d78f440abfc4&keytype2=tf_ipsecsha){rel=nofollow target=_blank} )

Positieve effecten

Details **Positieve impact van films op kinderen** Ondanks de negatieve film-invloeden kunnen jongeren ook positief reageren op films, vooral met de juiste begeleiding en strategieën op maat. ([Positieve psychologie bij de films voor kinderen, adolescenten en gezinnen Linda Rufer, MD, FAAP](https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1070&context=mapp_capstone){rel=nofollow target=_blank}) Er zijn veel manieren waarop films een positieve impact op kinderen kunnen hebben: ze kunnen educatief zijn, helpen bij het ontwikkelen van nuttige karaktereigenschappen en het bevorderen van positieve sociale interacties. In het hele onderwijs worden sommige films vaak gebruikt als aanvulling op het cursusmateriaal. Films zijn zeker nuttig als educatieve assistent, die de interesse van een student in een onderwerp wekken en in sommige gevallen educatieve informatie verschaffen. Dit wordt vaker gezien met historische inhoud (gegeven de effectiviteit van dit hangt af van de films en of ze historisch accuraat zijn). (bron: [Positive Psychology at the Movies for Children, Adolescents and Families Linda Rufer, MD, FAAP](https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1070&context=mapp_capstone){rel=nofollow target=_blank}) Films kijken kan ook een positieve invloed hebben op het leren van talen. De focus bij het leren van talen ligt in het communicatieproces. Daarom kan het helpen van taalondersteuning om leerlingen meer mogelijkheden te geven om dit proces te horen en te interpreteren. Studies hebben aangetoond dat taal wordt verkregen door begrijpelijke input te ontvangen, wat meer leermogelijkheden creëert. In dit opzicht, aangezien films een grote verscheidenheid aan zinvolle, begrijpelijke input bieden, kunnen ze noodzakelijke hulpmiddelen worden bij het leren van talen. (bron: [Bridging the Gap Between Theory and Practice, The use of Films in Language Learning](https://ijsses.tiu.edu.iq/wp-content/uploads/2017/12/Bridging-the-Gap-between){rel=nofollow target=_blank}). Naast de meer academisch gerichte educatieve effecten, zijn er ook tal van positieve psychologische effecten die films op kinderen kunnen hebben. De kracht van het verhaal stimuleert emoties en deze emotionele reacties beïnvloeden het leren en gedrag. Onderdompeling in een personage in een film vergroot de empathie en stelt de kijker in staat om de ervaringen van het personage te beleven zonder de echte gevolgen te hoeven ervaren. (bron: [Positive Psychology at the Movies for Children, Adolescents and Families Linda Rufer, MD, FAAP](https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1070&context=mapp_capstone){rel=nofollow target=_blank}) Uit een onderzoek van Mares en Woodward bleek dat de prosociale effecten van audiovisuele media mogelijk zelfs nog meer impact kunnen hebben dan de negatieve effecten van blootstelling aan gewelddadige inhoud, omdat bestaande sociale normen de voorkeur geven aan prosociaal gedrag.

Conclusie en inzicht

Afhankelijk van de leeftijd van je kind kunnen er veel positieve en negatieve effecten zijn die film kan hebben. Jennifer vatte het echter mooi samen met het antwoord op haar laatste vraag en zei:

"Ik denk niet dat een film een ​​grote impact zal hebben op de ontwikkeling van een kind. In plaats daarvan denk ik dat het een cumulatief effect is van veel berichten uit veel bronnen (inclusief films) die een kind en zijn of haar perspectief beïnvloeden. Ik geloof echt dat films het potentieel hebben om de overtuigingen van kinderen over aantrekkelijkheid, genderrollen, geweld en succes vorm te geven."

Ze gaf ook heel waardevol advies, omdat kinderen sterk worden beïnvloed door de beelden die ze op het scherm bekijken,

"Ouders en andere volwassenen kunnen gesprekken met kinderen vergemakkelijken om ervoor te zorgen dat ze leren hoe ze de berichten die ze van films ontvangen kritisch kunnen evalueren".

De American Academy of Pediatrics biedt ook nuttige, op onderzoek gebaseerde aanbevelingen, die we in de onderstaande afbeelding hebben samengevat.

Aanbevelingen voor ouders over mediagebruik van kinderen

Al met al is er geen goed of fout antwoord. Als je je echter zorgen maakt over het feit dat je kind niet kritisch naar de media kijkt, lijkt het bespreken van films een veelvoorkomend thema in het onderzoek en de suggesties van experts. Om je hierbij te helpen, hebben we hun advies gebruikt om te helpen bij het formuleren van een film discussiegids!

Film discussiegids voor kinderen

Lees hier meer over welke kinderfilms kinderen kunnen helpen met specifieke eigenschappen, zoals zelfverzekerdheid en een positiefzelfbeeld.

Word lid van de Babysitter Community!

Meld je gratis aan