Tips voor moeilijke eters

Tips voor moeilijke eters

Door Babysits
10 minuten leestijd

Wat moet je doen als je kind of oppaskind nooit iets nieuws wilt proberen of zijn groenten niet wil eten? Maak je geen zorgen, we leggen uit wat een moeilijke eter is, waarom het voorkomt en hoe je het beste om kan gaan met een moeilijke eter! Lees verder voor handige tips om met de moeilijke eter in je familie om te gaan en voor voorbeelden van kindergerechten voor moeilijke eters.

Tekenen dat je kind een moeilijke eter is

Allereerst vraag je je misschien af: wat is een moeilijke eter? Volgens onderzoek, zijn dit kenmerken van moeilijke eters (en tekenen dat je kind een moeilijke eter kan zijn).

7 tekenen dat je kind een moeilijke eter is

  • Ze eten langzamer dan andere kinderen van hun leeftijd
  • Ze eten een beperkte hoeveelheid
  • Ze weigeren regelmatig (vooral groenten en fruit)
  • Ze vragen altijd om hetzelfde
  • Ze zijn zeer terughoudend om nieuw eten te proberen
  • Ze geven de voorkeur aan drankjes boven eten
  • Ze hebben sterke voedselvoorkeuren

Als je kind meerdere van deze kenmerken en gedragingen vertoont, kan je kind een moeilijke eter zijn.

Waarom is mijn kind een moeilijke eter?

Oorzaken van moeilijk eten

Er zijn tal van theorieën over waarom een kind een kieskeurige eter kan worden, maar studies zijn niet overtuigend. Volgens Cambridge, zijn enkele van de mogelijke oorzaken van moeilijk eten: demografie, ouderlijke kenmerken, vroege voedingsgewoonten en psychosociale factoren.

Een door Yale gepubliceerde studie wees op een verschil in voorkeur van snacks bij kinderen op basis van de verpakking van de snack. Kinderen uit het onderzoek gaven de voorkeur aan voedsel met hun favoriete stripfiguren op de verpakking boven voedsel met een karakter vrije verpakking. Deze culturele factor kan dus ook van invloed zijn op de neiging tot moeilijk eten.

Wat zijn de gevolgen van het zijn van een moeilijke eter?

Dat je kind een moeilijke eter is, betekent niet per se dat je kind ongezond is. Moeilijk eten is vaak een fase die komt en gaat bij kinderen. Er zijn tal van tegenstrijdige onderzoeken over moeilijk eten in combinatie met het risico op onder- of overgewicht bij kinderen.

Het beste advies is echter om eventuele zorgen met de kinderarts van je kind te bespreken, aangezien zij het beste advies kunnen geven op basis van de specifieke situatie en gezondheidsbehoeften van je kind.

Top tips voor het omgaan met moeilijke eters

Dus, wat kun je doen aan moeilijke eters? Bekijk onze infographic en lees hieronder verder voor onze tips voor het omgaan met moeilijke eters!

How to handle picky eaters

1. Maak eten leuk voor kinderen

Gebruik je fantasie om van eten een leuke ervaring te maken. Geen zin om creatief bezig te zijn na een lange dag werken? Geen probleem, we zijn er om je te helpen! Hier hebben we een aantal geweldige ideeën samengesteld om de eetervaring van je kinderen te verbeteren.

  • Simpele dingen zoals het toevoegen van unieke vormen of kleuren aan voedsel kunnen een grote impact hebben op de bereidheid van eten van je moeilijke eter.

Een andere manier om bepaalde voedingsmiddelen aantrekkelijker te maken, is door karakters en dieren te maken met de groenten en fruit. Deze eenvoudig te maken pannenkoeken en gezonde kerst recepten kunnen je helpen om de inspiratie op te doen die je nodig hebt.

Leuke pannenkoeken versieren

Gezonde pannenkoeken voor kinderen!

Kerstboom van fruit

Fruitige Kerstboom!

  • Een blender gebruiken om de textuur en kleur van voedsel te veranderen. Dit helpt niet alleen om groenten in het eten van kinderen te verbergen. Kinderen hebben ook een leuke ervaring tijdens het kijken naar de 'voedsel transformatie'.

  • "Speel niet met je eten." - het is een veel voorkomende opmerking van volwassenen aan de eettafel. Waarom toch niet? Er een spel van maken is een geweldige kans om van de consumptie van gezonde voeding een spannend evenement te maken!

Een leuk idee is om een combinatiespel te maken voor groenten en fruit. Een goed idee is om kaarten te maken met afbeeldingen van het eten erop en de voordelen van dit specifieke voedsel op de achterkant van de kaart te schrijven. De kinderen moeten dan de voordelen van deze voeding onthouden → “Bosbessen versterken het immuunsysteem”, “Spinazie maakt ons sterker.”

2. Mix nieuw eten

Ben je op zoek naar recepten voor moeilijk eters? Als het gaat om het voeden van onze moeilijke eters, kan het moeilijk zijn om recepten te vinden die voeding bieden en tegelijkertijd de meest kieskeurige smaakpapillen tevreden stellen. Daarom raden we deze methode aan om je kind gezonder te laten eten: mix nieuwe voedingsmiddelen in hun maaltijden. Dus mix je mac en cheese met groenten, het ijs en yoghurt met fruit, en voeg appels toe aan de pannenkoekenmix. Het doel hier is om groenten of fruit te mengen met het voedsel waar ze al van houden!

3. Betrek de kinderen bij het koken en het kiezen van maaltijden

Koken kan een hele leuke activiteit zijn om met het gezin te doen! Daarnaast kan het voor sommige moeilijke eters een grote oplossing zijn om de kinderen te betrekken bij het koken of het kiezen van maaltijden.

Als ze meer keuze hebben met betrekking tot wat ze gaan serveren, en zelfs een hand hebben bij het bereiden van de maaltijd, zullen kinderen over het algemeen minder kieskeurig zijn als het gaat om het eten ervan!

Hier zijn enkele ideeën om je moeilijke eter bij de keuken te betrekken:

  • Laat de kinderen een recept kiezen. Het is het beste om een aantal vaste receptideeën te hebben waaruit ze kunnen kiezen.
  • Maak er een spel omheen: wijs de rollen toe, vraag je kinderen om (bijvoorbeeld) "zoek en breng [vul de naam van de groente/fruit in die je wilt in]" en creëer alle andere regels die je maar wilt in het spel .
  • Neem je kinderen mee naar de markt of de supermarkt en laat ze kennismaken met alle groente varianten.
  • Zet wat leuke kookmuziek op en betrek je kinderen bij de keuken door ze aan de leeftijd aangepaste taken te geven, zoals:

    • Het maken en mixen van deeg
    • De groenten wassen
    • Tellen en benoemen van de ingrediënten (erg handig om hun woordenschat te verbeteren en wiskunde te leren!)
    • De tafel dekken
  • Als je kinderen oud genoeg zijn, kun je ze aanmoedigen om het recept hardop voor te lezen! Het zal een geweldige en nuttige oefening voor hen zijn als ze aan het leren lezen zijn.

De kinderen betrekken bij de keuken kan een geweldige manier zijn om ze meer vertrouwd te maken met verschillende soorten voedsel, en wie weet transformeer je ze ooit in kleine aspirant-koks!

Inspiratie nodig voor kindergerechten voor moeilijke eters? Bekijk onze gezonde recepten voor kinderen!

4. Vind rolmodellen

Net zoals culturele rolmodellen een negatieve invloed kunnen hebben op de eetgewoonten van kinderen, kunnen rolmodellen ook positieve invloeden hebben. Als je bijvoorbeeld een foto ziet van Popeye die geniet van zijn spinazie en daardoor sterker wordt, kan het zijn dat ze spinazie ook in een positiever daglicht zien.

Strong Spinach

Daarnaast kunnen ouders, broers en zussen enkele van de belangrijkste rolmodellen voor een kind zijn. Zorg er dus voor dat je zelf het eetgedrag modelleert dat je wilt dat je kind heeft. Zelf een positief rolmodel zijn, kan ook helpen de kieskeurige eetgewoonten van je kind te verbeteren.

5. Geef ze de tijd om vertrouwd te raken met nieuw voedsel

Uit een studie door Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics in 2014 bleek dat het voor kinderen tot 12-30 blootstellingen aan een nieuw voedingsmiddel kan duren voordat ze besluiten dat ze het lekker vinden. Geef ze dus wat tijd en verken samen stap voor stap het eten.

Meest voorkomende fouten om te vermijden

Er zijn ook verschillende dingen die je moet vermijden als je te maken hebt met een moeilijke eter. We hebben hieronder de belangrijkste fouten uiteengezet die je het beste kunt vermijden.

Word niet agressief en schreeuw niet tegen de kinderen.

Natuurlijk kunnen gesprekken met je kinderen een beetje vermoeiend zijn. Maar het is belangrijk om die uitputting en frustratie niet te uiten in de vorm van agressie of geschreeuw.

Volgens de New York Times and a 2014 study in The Journal of Child Development, hebben huishoudens met schreeuwende gebeurtenissen vaker kinderen die lijden aan:

  • Verhoogde niveaus van angst,
  • Stress en depressie
  • Toename van gedragsproblemen

Laat de situatie daarom altijd afkoelen als je gefrustreerd begint te raken en bespreek het onderwerp op een ander moment opnieuw.

Gebruik het toetje niet als straf of beloning

Het toetje; typisch het beste deel van de maaltijd voor een kind ... Het lijkt behoorlijk verleidelijk om dit te gebruiken als controlemiddel over wat de kinderen wel of niet zullen eten, toch?

Volgens studies kan het gebruik van voedsel als een beloning of een straf de gezonde eetgewoonten die je je kinderen probeert bij te brengen, ondermijnen.

Het geven van snoep, chips of frisdrank als beloning leidt er vaak toe dat kinderen te veel eten van voedsel dat veel suiker, vet en lege calorieën bevat. Erger nog, het verstoort het natuurlijke vermogen van kinderen om hun eten te reguleren. Het moedigt hen ook aan om te eten als ze geen honger hebben om zichzelf te belonen.

Zeg niet "oh dat zullen ze niet lekker vinden!" wanneer nieuw eten aan hen wordt voorgesteld

Als je reageert met: "Oh dat zullen ze niet lekker vinden", geef je het kind al een negatieve reactie op het aanbieden van dat eten. Ze kunnen gaan denken dat ze het ook niet lekker zullen vinden, alleen omdat jij het zegt, zelfs als ze het eten nog nooit eerder hebben geprobeerd.

Forceer je kinderen niet om te eten

Elke ouder van een moeilijke eter staat voor het ultieme dilemma: Laat je ze van de haak als ze hun groenten niet opeten of laat je ze al het voedsel op hun bord eten, zelfs als ze het niet lekker vinden?

Als je je kind voedsel op zijn bord ziet duwen, klagen dat ze niet willen eten of vragen om verontschuldigd te worden voordat ze iets eten, zijn we misschien geneigd om een onschuldige zin te gebruiken, zoals "nog een paar happen".

Onderzoekers van de Universiteit van Michigan zeiden dat het erop aandringen dat kinderen voedsel eten dat ze niet lekker vinden, niet gekoppeld is aan gewichtsverandering of hun gedrag ten aanzien van voedselverandering. Eigenlijk zou het veel problematischer kunnen zijn, spanningen tijdens de maaltijd veroorzaken en de ouder-kindrelatie schaden.

De studie toont aan dat het eisen van een kind om te eten of het beperken van voedsel ** leidde tot meer kieskeurig eten**, niet minder. Het suggereert dat het onder druk zetten om te eten een verstoring veroorzaakt in het vermogen van een kind om zijn eten zelf te reguleren. Met andere woorden, het gevoel van volheid is afgestompt, wat het instinct om te stoppen met eten beïnvloedt.

Dus hoewel we natuurlijk nog steeds aanraden om gevarieerd te eten, wil je misschien een minder controlerende benadering proberen.


We hopen dat deze gids voor moeilijke eters je helpt om de situatie waarin je en je kinderen zich bevinden beter te begrijpen en je enkele tips geeft over hoe je (goed) kunt omgaan met moeilijke eters.

Op zoek naar meer recepten voor moeilijke eters? Bekijk onze recept ideeën!

Bon appétit!